reisverslag week 18 (vakantie) - Reisverslag uit Caïro, Egypte van Ton Wilgers - WaarBenJij.nu reisverslag week 18 (vakantie) - Reisverslag uit Caïro, Egypte van Ton Wilgers - WaarBenJij.nu

reisverslag week 18 (vakantie)

Door: Ton Wilgers

Blijf op de hoogte en volg Ton

09 Februari 2013 | Egypte, Caïro

Weer: Wadi & Cairo: 22 graden, zonnetje
Luxor & Aswan: 26-33 graden, zon, genieten! :D

Dit reisverslag zal voor het grootste deel in het teken staan van de vakantie van de afgelopen paar dagen. Ik heb namelijk samen met mijn ouders een bezoek gebracht aan Aswan, Luxor en Cairo.

Daarnaast ben ik vorige week vrijdag naar de delta gegaan, de delta is het gedeelte van Egypte wat niet of nauwelijks verwesterd is. we zijn hier naartoe gegaan om een beeld te krijgen van de manier van leven en het manier van werken op de boerderijtjes. Nu is Cairo en andere steden al indrukwekkend om te zien, echter zijn de steden heel westers te noemen in vergelijking met de delta, je kijkt je ogen uit als je door de straten van de kleine dorpjes rijdt. Nu gaat het boeren in de delta een slag anders dan boeren in de woestijn, de gemiddelde bedrijfsgrootte ligt rond een halve fedan, dit is omgerekend 0,2 ha. Tot 1952 waren de Farms in de delta vrij groot te noemen, het waren grote ondernemingen met vele boeren die op het land werkten, echter de toen regerende president heeft gezegd van dit systeem af te willen en heeft alle grond onderverdeeld onder de boeren, elke boer kreeg 15 fedan (6 ha). Door de jaren heen is de grond telkens onderverdeeld onder de zoons en werden de boeren steeds kleiner en kleiner. Alle werkzaamheden gebeuren met de hand of kleine trekkertjes van loonwerkers, irrigeren gebeurt met het water van de Neil, eens in de 10 dagen worden de kleine stukjes land onder water gezet. Wij zijn op bezoek geweest bij een oud medewerker van FFEG, in vergelijking met de andere boeren in de delta is hij een groot grond bezitter, bij hem hebben we het vee en de gewassen bekeken, tijdens het bezoek kwamen we er achter dat het hier kan regenen, met bakken uit de lucht! Echter zeiden de mensen hier dat ze dit hier ook nog nooit mee hadden gemaakt. Ten slotte hebben we bij een andere medewerker gegeten.

Afgelopen week zijn mijn ouders naar Egypte afgereisd om de farm en het land te zien. Maandag hebben we een bezoek gebracht aan de farm en hebben we een tour gemaakt langs de pivots. Het is apart dat je tijdens een tour tegelijkertijd het poten en rooien van aardappels, het zaaien en oogsten van erwten en het zaaien van gerst kunt zien. En we hebben samen gegeten op de farm, en uiteraard met kipschnitzel, spaghetti, patat, salades en weet ik veel nog niet meer.. en drie keer zo veel als je op kunt.

Dinsdag morgen zijn we per vliegtuig afgereisd naar Aswan waar we de dam hebben gekeken die er voor zorgt dat de Neil geen pieken meer heeft in de waterafvoer. Daarnaast zijn we onder andere naar Philea tempel geweest. de accommodatie in Aswan gaf mijn moeder een Centerparcs gevoel :P het waren huisjes in Centerparcs style langs de Neil. De volgende ochtend zijn we vertrokken richting het noorden en zijn we afgereisd naar Luxor onderweg hebben we nog een heleboel stenen bekeken in de Edfu tepel en de Komombo tempel. Wat mijn moeder met name opviel is het verschil in welvaart in dit land, tussen Aswan en Luxor is veel armoede te vinden. Deze avond hebben we genoten van de originele Hollandse en Egyptische versnaperingen: Sisha met een lekker Heineken pilsje aan de Neil :D, en ja zelfs m’n ma waagde zich aan een waterpijp.

De volgende dag zijn we naar de Valley of the Kings geweest en hebben we de thombes van Ramses 1,2,3 t/m 16, Toutanchanon en al zijn vriendjes bekeken. het blijkt maar weer dat men in die tijd niet alleen kon stapelen maar ook gigantisch goed konden graven. Daarna hebben we de Hatshepsut tempel, Luxor tempel en de Karnak tempel bekeken (ofterwijl heeeeel veel stenen en pilaren bij elkaar). Na genoten te hebben van een heerlijke egyptische maaltijd en een lekker pilsje aan de Neil zijn we teruggereisd naar Cairo. De laatste dag van de vakantie zijn we naar de piramides van Giza (Cairo) geweest, hebben we de grafkamer in de piramide bekeken (een conditietraining opzich) en zijn we naar de Citadel en Oud Cairo geweest met de oude bazars en winkeltjes (het wahala voor m’n ma :P op de irritante verkopers na dan. Het afdingen heb ik al helemaal in de gaten, heb voor Stef en Matthijs twee Galabias (mannelijke jurken) weten te kopen voor 300, het eerste bod van de verkoper was 1100 :O. Dus een originele outfit hebben ze zeker tijdens de carnaval. Daarnaast hebben we een Waterpijp gekocht :D, en moet eerlijk zeggen ben er best trots op :D.
Op het moment dat ik dit verslag schrijf zijn mijn ouders weer onderweg naar de kou, ik hoor dat het weer vriest in Nederland :D:P. Ik moet de komende twee weken nog even zwoegen om mijn stage en het verslag af te ronden, 22 februari vlieg ik terug naar Nederland! Ensjahala schrijf ik over twee weken nog een verslagje.

Het beste en tot over twee weken!

• 09 Februari 2013 - 20:45

Nanny:

Hoi Ton,
    ik ben zeer benieuwd naar de verhalen van je ouders, door jouw verslag heb ik al 'n indruk gekregen, volgens mij hebben ze erg genoten, 'n bijzondere ervaring, kunnen ze zich beter 'n voorstelling maken wat jij er al zo
    gedaan hebt de afgelopen maanden. Met eigen ogen zien is toch het leukst!
    De delta's waar je over schreef lijken mij ook erg bijzonder om te zien.
    Wat konden ze vroeger bouwen, tombe's, piramides, tempels, hier is tegenwoordig 'n schuurtje al lastig.
    Leuk dat jullie dat allemaal gezien hebben.
    Nou Ton, tot over 2 weken dan maar, leuk je weer te zien!
    Groet, Nanny.

• 11 Februari 2013 - 21:52

Wim En Willie:

Hoi Ton,

Leuk om je verhaal te lezen wat je allemaal met je ouders hebt gedaan.
    Zo kunnen ze zien wat jij de laatste maanden zoal hebt gedaan.
    Het is voor hun ook een hele belevenis natuurlijk en een vakantie die ze ook wel verdiend hebben.
    Ik heb de foto's op facebook bekeken van jou en van je moeder, mooi hoor!
    Ton, je komt 22 feb. al weer naar dit koude kikkerlandje,dat is wel even wennen maar hopelijk word het gauw voorjaar.

Groeten Wim en Willie

• 12 Februari 2013 - 21:20

Lianne:

Hoi Ton,

Ben weer helemaal bij gelezen. Super om je verhalen te lezen.
    Succes met het afronden van de stage en het maken van je verslag.
    Geniet van de laatste 2 weken!